7 Nisan 2010 Çarşamba

11.SİNİF ÖĞRETİM,YÖNTEM VE STRATEJİLERİ


Biz Nesibe Aydin'in 11. Sinif ders kitabi ile MEB bakanliğinin 2010 basili kitabini strateji,yöntem ve teknikleri yönüyle karşilaştirdik.

Karşilaştirdiğimiz kitaplar arasinda konular olarak müfredat degişiminden dolayi farkli konular var . Bu kitaplar arasindaki öğretim stateji,yöntem ve teknikleri yönüyle kitaplarda konuyu işleyiş yönüyle farkliliklara sebep olmuş olabilir.


Kitablarin nasil öğretmeliyim? Sorusuna verdiği cevap birbirinden farkli olmuş. Bu farklilikta gözümüze en çok çarpan bilgi aktariminin Nesibe AYDİN kitabinda daha baskindir.



11.SİNİF NESİBE AYDİN kitabinda daha çok bilgi organizasyonu ve kişinin bilişsel basamaklarina uygun bir şekilde kavrama ve analiz basamaklarinda bağlı kalip sentez basamaklarina kesinlikle çıkamamiştir. Öğrencilerin hazir bulunuşluk durumlarini ve öğrenme hizini aşan kavramlar kullanılarak öğrencinin o konuyu anlamasini zorlaştirmaktadir.


11. sinif MEB kitabinda ise buluş yoluyla anlatmaya çalişmasina rağmen pek başarili olduğunu söyleyemeyiz. Bunun yaninda sunuş yolunda sıyrılmaya çalişan bir buluş yolu tabir edebiliriz. Konuyu işleyiş yönünden daha çok öğrenciyi merkeze alabilmek için hazirlandiği görülüyor. Etkinlikler,çalişma yapraklari ve geri dönüşüm bilgileri(dönütler)...vb araçlarla öğrencinin katılımını sağlamaya çalişilmaktadir.


Kavram haritalari olsa bile eksikliği hissedilmektedir. Konulara karikatür ve ilginç sorularla ögrencinin ilgisi çekilmiştir. Öğretimin anlaşa bilirliğini artirip öğrencilerin seviyelerini aşmadan öğrenciyi kendisine bağlayan ve özgüvenini artiran kavramlar kullanıldığı dikkat çekiyor.


Örneğin Karmaşik sayilar konusunda kitablarimizi birbiri ile karşilaştirdiğimizda şöyle bir durum ortaya çıkmaktadir. 11.sinif Nesibe Aydin kitabinda tanim direk verilmiş ve önemli yerleri farkli şekilde reklendirerek öğrencinin ilgisini çekmeye çalişilmiştir. Çözümlü sorulara yer vererek öğrencinin problem çözme becerisi üzerinde durulmuştur.


MEB kitabinda ise Karmaşik sayilar konusunu daha çok öğrencinin kavramasi üzerinde durulmuştur. Öğrencilere bilgiler hazir olarak değil soru-cevap yöntemi,Tam öğrenme statejisi, araştirma inceleme ,keşif etme, tartişma ... vb yöntemlerle öğrencinin konuyu kavramasi sağlanmiştir. Bilginin kendi gayretleriyle bulmasi sayesinde öğrencinin daha araştirmaci olmasi hedeflenmiştir.


Kitablarin ikisi farkli zamanlarda Milli Eğitim Bakanlığı tarafindan tavsiye edilmiş,zamanin ve insanin değişmesi sonucu kitablarin geçerlilikleri de zamanla azalmiştir. Fakat günümüz toplumunda bilgiyi ezberleyen değil bilgiyi keşfeden ve bilgiyi ilişkilendiren insan yetiştirmek zorundayiz. Bu zorunluluk ise bize kitablarimizin yöntem ve satatejilerini değiştirmek zorunda birakiyor.


Genel olarak bakildiğinda kitablarimizin ikisininde yeterli olduğunu söyleyemeyiz. Fakat MEB kitabinin Nesibe Aydin'a göre günümüz eğitimine daha çok uygun olduğunu söyleyebiliriz.


Nesibe Aydin ve MEB kitaplar hazirlarken gereken özen verilmesine rağmen kitablarimiz geleceğe uygunluk yönüyle kalıcılığı kazanamayacakve kazanamamiştir.


Biz öğretmen adaylarina öğrencilerin daha çok matematiksel düşünmesini sağlayan ve araştirmaya sevk edecek yeni bir kitabin eksikliği hissediliyor. Fakat hazirlanan kitaplar geçerliliklerini uzun süre devam ettiremiyeceklerdir. Bu yüzden online kitap gibi sistemler hizli değişen zamana uygun olarak hazirlanip sürekli değişime ayak uydurulmalidir.





Hazirlayanlar:


Araştirmaci Halil ibrahim Aydoğdu(HİA)


Araştirmaci Ali Haydar Sercan


Makalemiz http://www.hia1986.info/




Hiç yorum yok: